Sprawdź, ile umiesz do egzaminu ósmoklasisty
Kochani!
Termin egzaminów ósmoklasisty zbliża się wielkimi krokami. Sytuacja w kraju jest bardzo dynamiczna i zmienia się z godziny na godzinę. Na chwilę obecną sprawdzian po klasie ósmej odbędzie się w terminie, choć brane są już pod uwagę różne opcje, o czym na pewno słyszeliście w mediach. Przygotowałam dzisiaj dla Was kartę samooceny tego, co już powinniście wiedzieć i umieć, przystępując do sprawdzianu z języka polskiego po klasie ósmej. Proszę, żebyście szczerze i rzetelnie wypełnili kartę. Zwróćcie uwagę na to, co już umiecie i co należy jeszcze utrwalić.
Zagadnienia
|
Umiem
|
Muszę utrwalić
|
Nauczę się
|
Środki artystyczne
|
|||
Rozpoznawanie
w tekście literackim: epitetu, przenośni, porównania, onomatopei, apostrofy, pytania
retorycznego, przerzutni, wykrzyknienia, neologizmu, archaizmu, zdrobnienia,
zgrubienia, ożywienia, uosobienia, eufemizmu, inwokacji,
symbolu, alegorii.
|
|
|
|
Rodzaje i gatunki literackie
|
|||
Wskazywanie cech epiki, liryki,
dramatu.
|
|
|
|
Rozpoznawanie gatunków należących
do epiki, liryki, dramatu.
|
|
|
|
Wskazywanie
cech: pamiętnika, komedii, fraszki,
sonetu, pieśni, trenu, ballady, epopei, tragedii.
|
|
|
|
Wskazywanie
elementów dramatu: akt, scena, tekst główny, didaskalia, monolog, dialog.
|
|
|
|
Rozpoznawanie
w tekście komizmu i ironii oraz wskazywanie ich funkcji.
|
|
|
|
Gatunki dziennikarskie
|
|||
Rozpoznawanie
gatunków dziennikarskich: reportaż, wywiad, artykuł, felieton oraz wskazywanie ich cech.
|
|
|
|
Fonetyka
|
|||
Rozumienie
mechanizmów upodobnień fonetycznych, uproszczeń grup spółgłoskowych, utraty
dźwięczności na końcu wyrazu.
|
|
|
|
Zasady akcentowania w języku
polskim.
|
|
|
|
Rozpoznawanie
głosek: ustnych i nosowych, dźwięcznych i bezdźwięcznych, twardych i
miękkich.
|
|
|
|
Dostrzegasz
wymianę głosek w wyrazach pokrewnych.
|
|
|
|
Słowotwórstwo
|
|||
Rozpoznawanie
wyrazu podstawowego i pochodnego; wskazywanie w wyrazie pochodnym tematu
słowotwórczego i formantu, określanie rodzaju formantu.
|
|
|
|
Rozróżnianie
wyrazów złożonych: zestawień, zrostów, złożeń.
|
|
|
|
Rozpoznawanie
typów skrótów i skrótowców.
|
|
|
|
Fleksja i składnia
|
|||
Rozpoznawanie
imiesłowów i imiesłowowego równoważnika zdania.
|
|
|
|
Przekształcanie
imiesłowowego równoważnika zdania na zdanie złożone i odwrotnie.
|
|
|
|
Rozróżnianie
wypowiedzeń złożonych (współrzędnie, podrzędnie) oraz wielokrotnie złożonych.
|
|
|
|
Mowa zależna i niezależna
|
|||
Rozróżniasz
mowę zależną i niezależną. Przekształcasz mowę zależną na niezależną i odwrotnie.
|
|
|
|
Style
|
|||
Rozpoznawanie
stylu potocznego, urzędowego,
artystycznego, naukowego i publicystycznego.
|
|
|
|
Słownictwo
|
|||
Rozróżnianie
treści i zakresu znaczeniowego wyrazu.
|
|
|
|
Wyróżnianie
środowiskowych i regionalnych odmian języka.
|
|
|
|
Rozumienie
znaczenia homonimów.
|
|
|
|
Części mowy
|
|||
Rozpoznawanie
odmiennych i nieodmiennych części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, liczebnik,
zaimek, przysłówek, spójnik, przyimek, wykrzyknik, partykuła.
|
|
|
|
Części zdania
|
|||
Rozpoznawanie
części zdania: podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik.
Wskazywanie i nazywanie związków wyrazowych.
|
|
|
|
Retoryka
|
|||
Tworzenie tezy i hipotezy oraz
argumentów.
|
|
|
|
Odróżnianie przykładu od
argumentu.
|
|
|
|
Rozpoznawanie i rozróżnianie
środków perswazji i manipulacji.
|
|
|
|
Ortografia
i interpunkcja
|
|||
·
Zasady
pisowni ,,u” oraz ,,ó”;
·
Zasady
pisowni ,,rz” oraz ,,ż”
·
Zasady
pisowni ,,ch” oraz ,,h”;
·
Pisownia
,,nie” z różnymi częściami mowy;
|
|
|
|
Formy wypowiedzi:
|
|||
Rozprawka, opowiadanie,
charakterystyka, przemówienie, wywiad, życiorys, CV, list motywacyjny,
recenzja.
|
|
|
|
Zaproszenie, ogłoszenie,
dedykacja.
|
|
|
|
Lektury
|
|||
Charles
Dickens, Opowieść wigilijna
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan
Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII
|
|
|
|
Adam
Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć
Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie
|
|
|
|
Ignacy
Krasicki, Żona modna
|
|
|
|
Henryk
Sienkiewicz, Quo vadis
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Antoine
de Saint Exupéry, Mały Książę
|
|
|
|
|
|
|
|
Sławomir
Mrożek, Artysta
|
|
|
|
Melchior
Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany
fragment)
|
|
|
|
Stefan
Żeromski, Syzyfowe prace
|
|
|
|
Aleksander
Kamiński, Kamienie na szaniec
|
|
|
|