Sprawdź, ile umiesz do egzaminu ósmoklasisty

Kochani!
Termin egzaminów ósmoklasisty zbliża się wielkimi krokami. Sytuacja w kraju jest bardzo dynamiczna i zmienia się z godziny na godzinę. Na chwilę obecną sprawdzian po klasie ósmej odbędzie się w terminie, choć brane są już pod uwagę różne opcje, o czym na pewno słyszeliście w mediach. Przygotowałam dzisiaj dla Was kartę samooceny tego, co już powinniście wiedzieć i umieć, przystępując do sprawdzianu z języka polskiego po klasie ósmej. Proszę, żebyście szczerze i rzetelnie wypełnili kartę. Zwróćcie uwagę na to, co już umiecie i co należy jeszcze utrwalić.

Zagadnienia
Umiem
Muszę utrwalić
Nauczę się
Środki artystyczne



Rodzaje i gatunki literackie
Wskazywanie cech epiki, liryki, dramatu.



Rozpoznawanie gatunków należących do epiki, liryki, dramatu.



Wskazywanie cech: pamiętnika, komedii, fraszki, sonetu, pieśni, trenu, ballady, epopei, tragedii.



Wskazywanie elementów dramatu: akt, scena, tekst główny, didaskalia, monolog, dialog.



Rozpoznawanie w tekście komizmu i ironii oraz wskazywanie ich funkcji.



Gatunki dziennikarskie
Rozpoznawanie gatunków dziennikarskich: reportaż, wywiad, artykuł, felieton oraz wskazywanie ich cech.



Fonetyka
Rozumienie mechanizmów upodobnień fonetycznych, uproszczeń grup spółgłoskowych, utraty dźwięczności na końcu wyrazu.



Zasady akcentowania w języku polskim.



Rozpoznawanie głosek: ustnych i nosowych, dźwięcznych                        i bezdźwięcznych, twardych i miękkich.



Dostrzegasz wymianę głosek w wyrazach pokrewnych.



Słowotwórstwo
Rozpoznawanie wyrazu podstawowego i pochodnego; wskazywanie w wyrazie pochodnym tematu słowotwórczego i formantu, określanie rodzaju formantu.



Rozróżnianie wyrazów złożonych: zestawień, zrostów, złożeń.



Rozpoznawanie typów skrótów i skrótowców.



Fleksja i składnia
Rozpoznawanie imiesłowów i imiesłowowego równoważnika zdania.



Przekształcanie imiesłowowego równoważnika zdania na zdanie złożone i odwrotnie.



Rozróżnianie wypowiedzeń złożonych (współrzędnie, podrzędnie) oraz wielokrotnie złożonych.



Mowa zależna i niezależna
Rozróżniasz mowę zależną i niezależną. Przekształcasz mowę zależną na niezależną i odwrotnie.



Style
Rozpoznawanie stylu  potocznego, urzędowego, artystycznego, naukowego i publicystycznego.



Słownictwo
Rozróżnianie treści i zakresu znaczeniowego wyrazu.



Wyróżnianie środowiskowych i regionalnych odmian języka.



Rozumienie znaczenia homonimów.



Części mowy
Rozpoznawanie odmiennych i nieodmiennych części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, liczebnik, zaimek, przysłówek, spójnik, przyimek,  wykrzyknik, partykuła.



Części zdania
Rozpoznawanie części zdania: podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik. Wskazywanie i nazywanie związków wyrazowych.



Retoryka
Tworzenie tezy i hipotezy oraz argumentów.



Odróżnianie przykładu od argumentu.



Rozpoznawanie i rozróżnianie środków perswazji i manipulacji.



Ortografia i interpunkcja
·         Zasady pisowni ,,u” oraz ,,ó”;
·         Zasady pisowni ,,rz” oraz ,,ż”
·         Zasady pisowni ,,ch” oraz ,,h”;
·         Pisownia ,,nie” z różnymi częściami mowy;
·         Zasady interpunkcji.



Formy wypowiedzi:
Rozprawka, opowiadanie, charakterystyka, przemówienie, wywiad, życiorys, CV, list motywacyjny, recenzja.



Zaproszenie, ogłoszenie, dedykacja.



Lektury
Charles Dickens, Opowieść wigilijna






Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII      i VIII



Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II,  wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie



Ignacy Krasicki, Żona modna



Henryk Sienkiewicz, Quo vadis









Antoine de Saint Exupéry, Mały Książę






Sławomir Mrożek, Artysta



Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany fragment)



Stefan Żeromski, Syzyfowe prace



Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec




 

Popularne posty