Czasownik w akcji :-) Materiały dla uczniów klasy VI.
Kochani Szóstoklasiści!
Język polski - tak jak uczniowie - kocha piątki :-)
Mamy 5 odmiennych części mowy, 5 części mowy nieodmiennych (przysłówek, spójnik, przyimek, wykrzyknik, partykuła) i 5 części zdania (podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik).
Dzisiaj przypomnicie sobie i utrwalicie wiadomości o czasowniku. Czasownik - obok rzeczownika, przymiotnika, liczebnika i zaimka - należy do odmiennych części mowy. Spójrzcie na poniższy rysunek. Która część mowy nie pasuje do pozostałych? Dlaczego?

Edukretywne
KROK 1
Usiądź wygodnie i obejrzyj krótki filmik o czasowniku - https://www.youtube.com/watch?v=Q48J9Zmz6-k
KROK 2
Wejdź na stronę
https://epodreczniki.pl/a/rycza-w-klasie-dokazuja-czyli-czasownik-w-akcji/D1747PV3m
Wykonaj ćwiczenie numer: 2, 4, 7, 8, 9 (10 dla chętnych).
KROK 3
Sprawdź swoją wiedzę o czasownikach dokonanych i niedokonanych - https://learningapps.org/6078857
KROK 4
Wyróżniamy trzy strony czasownika. Strona jest formą czasownika, która wskazuje zależności między wykonawcą czynności a jej przedmiotem.

Autor: Halka Żet
Czasowniki, które mają formy zarówno strony czynnej, jaki biernej, to czasowniki przechodnie. Jeśli nie da się utworzyć strony biernej czasownika, oznacza to, że jest to czasownik nieprzechodni.
Zadanie 1.
Przekształć podane zdania ze strony czynnej na bierną. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
a) Sprzedawczyni zamknęła sklep.
b) Kucharka ugotowała pyszną zupę.
Zad. 2
Które z podanych czasowników są nieprzechodnie? Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
wytrzepać, nabić, spać, prosić, pójść, oglądać, biec, ściąć, umrzeć.
KROK 5
A teraz chwila przyjemności. Zapraszam Cię do gry dydaktycznej z czasownikiem w roli głównej - https://wordwall.net/play/893/387/583
Udanej zabawy!
Język polski - tak jak uczniowie - kocha piątki :-)
Mamy 5 odmiennych części mowy, 5 części mowy nieodmiennych (przysłówek, spójnik, przyimek, wykrzyknik, partykuła) i 5 części zdania (podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik).
Dzisiaj przypomnicie sobie i utrwalicie wiadomości o czasowniku. Czasownik - obok rzeczownika, przymiotnika, liczebnika i zaimka - należy do odmiennych części mowy. Spójrzcie na poniższy rysunek. Która część mowy nie pasuje do pozostałych? Dlaczego?

Edukretywne
KROK 1
Usiądź wygodnie i obejrzyj krótki filmik o czasowniku - https://www.youtube.com/watch?v=Q48J9Zmz6-k
KROK 2
Wejdź na stronę
https://epodreczniki.pl/a/rycza-w-klasie-dokazuja-czyli-czasownik-w-akcji/D1747PV3m
Wykonaj ćwiczenie numer: 2, 4, 7, 8, 9 (10 dla chętnych).
KROK 3
Sprawdź swoją wiedzę o czasownikach dokonanych i niedokonanych - https://learningapps.org/6078857
KROK 4
Wyróżniamy trzy strony czasownika. Strona jest formą czasownika, która wskazuje zależności między wykonawcą czynności a jej przedmiotem.

Autor: Halka Żet
Czasowniki, które mają formy zarówno strony czynnej, jaki biernej, to czasowniki przechodnie. Jeśli nie da się utworzyć strony biernej czasownika, oznacza to, że jest to czasownik nieprzechodni.
Zadanie 1.
Przekształć podane zdania ze strony czynnej na bierną. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
a) Sprzedawczyni zamknęła sklep.
b) Kucharka ugotowała pyszną zupę.
Zad. 2
Które z podanych czasowników są nieprzechodnie? Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
wytrzepać, nabić, spać, prosić, pójść, oglądać, biec, ściąć, umrzeć.
KROK 5
A teraz chwila przyjemności. Zapraszam Cię do gry dydaktycznej z czasownikiem w roli głównej - https://wordwall.net/play/893/387/583
Udanej zabawy!